Метрополис 1927


Ще се опитам да направя един що-годе читав анализ на един умопомрачаващо актуален филм от 1927 година. Сигурно не Ви звучи реалистично, че филм от тогава, може да е актуален и днес, но повярвайте ми, по-актуален е от филмите от 2013 ;) То всъщност Метрополис не е само филм. Филма е отражение на нещо много по-голямо. В следващите редове няма да мога да се придържам много към темата, защото има доста неща за казване, които трябва да се обяснят поотделно, за да може да се схване цялата картина. 

Опитах се да открия нещо за него на български, но не можах и затова ще се опитам да скалъпя нещо. Надявам се да привлека поне малко вниманието към филма и темата като цяло, защото наистина засяга проблем, който късае всички ни, без значение дали сме българи или евреи, араби, американци, богати, бедни или луди. Има теми които просто ни засягат всички и една от тях е именно световният ред. И нямам предвид специално "Нов световен ред", а просто реда наложен тук и сега без значение дали е стар или нов- този сега! Ако анализа на филма стане горе-долу добре, ще видите, че някои идеи, които смятаме за модерни, нови и иновативни, всъщност са доста по-стари!

Филмът е от 1927 година, доста е стар, разбира се черно-бял е! Режисьор е Фриц Ланг. Мащаба на фима е зашеметяващ, дори за днешните стандарти. Участвали са 3000 статисти, а времетраенето на оригинала е 200 минути. Сюжета се развива в бъдещето, но от наша гледна точка е трудно да се каже дали това "бъдеще" е дошло или не. Аз лично смятам, че предсказанието на филма се сбъдва малко или много още преди години. Идеите и символите на филма отекват през годините, като регулярно се появяват в поп-културата на целият 20 век, дори и днес, през 2013 година. Отпечатъка на продукцията е толкова дълбок, че ако вникнете във филма, ще се змаислите, кое е първо, филма или нашата съвеременна култура. Границите се размиват, човек започва да се чуди, дали пък някой не се е върнал назад във врмето и е създал филма, нарочно толкова реалистичен и описващ 21 век, нарочно през 1927 година, че ние да стоим и да се чудим как това е възможно от нашата преспектива. Популярността му е толкова, голяма и в същото време много малко хора помнят мегапродукцията. Странно е как най-известните личности на съвремието копират идеите му и дори си приписват някои неща, а те не са нищо ново, просто добре забравено старо. Мащабите са толкова големи, всеобхватни, идеите са толкова емблематични, че човек се пита, дали филма не е част от някакъв голям план.

За любопитните, ще направя малко лирическо отклонение. Има един термин "Predictive programming", който на български няма ясно дифиниран еквивалент, затова само ще се опитам да го обясня, без да се опитвам да превеждам. Това е техника, при която имаш някаква идея, толкова чужда на хората, че те биха я отхвърлили, затова започваш да показваш идеята в най-светлата и страна, малко по малко във филмите, музиката и изкуството като цяло, така че обществото да свикне с нея, да стане фамилиарна до такава степен, че ако един ден стане реалност, да не направи впечатление на никого. Така например филм от 2000 година с куп убийства, кръв, перверзии и прочие, биха били недопустими през 1950г. Нещо повече- биха вкарали целия екип в някоя лудница или направо затвора. Ако Лейди Гага се върне в 18 век и направи концерт там, знаете ли какво ще се случи? -Още при ппоявата и ще загреят кладата. Но бавно и полека, някои нехуманни идеи се прокарват в обществото чрез финото, музикалната индустрия, театъра и медиите. Подобен, съвременен пример е "The hunger games", който също играе такава роля, но това е съвсем отделна тема. Та, мисля, че стана ясно какво е predictive programming, има много информация на английски за това и лесно можете да се убедите в мащаба на нещата.

Тази техника се използва от край време, например в Метрополос, където е показан модел на общество, което на пръв поглед е робско, нетипично и неприемливо от нормална, човешка гледна точка. Филма представя трансхуманизма. Може би, това е първият толкова успешен опит да се прокара тази нехуманна идея на човечеството. Разбира се не е първият опит. Някои /аз също/ свързват трансхуманизма с евгениката. Идеите са Ви познати, макар и повечето да не знаят значението на термина. Идеята е стара колкото света- да се "подобри" човешкия род. Един от първите с подобни идеи е бил Платон, който е искал въвеждането на "Лотария", където мъжете и жените се оценят по качества и държавата определя брачните партньори и само такива с висока оценка могат да имат поколение. В спарта новородените се преглеждали от мъдреци и "негодните" били изхвърляни. В Рим вярвали, че изродените деца трябвало да бъдат оставени да умрат.



Теории на Френсис Галтън


Сър Френсис Галтън систематизирал тези идеи и практики в съгласие с новите познания за еволюцията на човека и животните според теорията на неговият полу-братовчедЧарлз Дарвин, създадена през 70-те и 80-те години на 19 век. След като прочел "Произхода на видовете" на Дарвин, Галтън доразвил идеите на Дарвин в насока, че човешката цивилизация препречва механизма на естествения отбор. Той твърди, че обществата, които защитават неравностойните и слабите, са в противоречие с естествения отбор, отговорен за премахването на най-слабите, и че само чрез промяна на тези социални политики обществото може да се предпази от "реверсия към посредствеността", фраза заета от статистиката и сега заменена от "регресия към средното".

Тоест обществата които помагат на по-слабите са обречени общества и трябва да оставим законите на джунглата да се "грижат" за нас. Разбира се, това е безкрайно сложна тема, защото и подкрепящите и отхвърлящите я, имат много и то стабилни доводи, може би истината е по средата. Нацистите както знаете са искали да създадат "чиста раса", което си е пак вид евгеника. Доколко системите в миналото са постигнали чистота на расите не можем да кажем, но евгениката прераства е нещо ново, много тъмно, нечовешко, бездушно- трансхуманизма. Идеята е човек да бъде "подобрен" от технологиите. Тоест, ние сме нискокачествен продукт, който няма накъде да се развива без технологиите и ние сме длъжни да ги използваме за да еволюираме. Глупусти на търкалета, но доста от влиятелните хора изповядват такива идеи и се опитват да ги приложат и то доста успешно. чудите се къде е връзката с филма- след малко.

Има много примери в киното и музиката, как някой се опитва да наложи идеите на трансхуманзима. Всъщност, ако специално тази тема Ви е интересна, можете да погледнете тук! Най-добрият анализ, на който можете да попаднете някога! Холивуд придава човешки качества на машини много често, под най-невинната форма. Вземете филмите като "Cars", "I robot", "Transformars", "Robots" и много много други. Списъка е безкраен, защото това е тенденциозно налагано, вид predictive programming! Целта е да свикнем с роботите, до такава степен, че идея като това да са равни с хората или дори по-"добри" от нас, да се приемат сравнително лесно и за кратък период. Тук се намесват и киборгите, които се представят като "естественото бъдеще", нещо като нормалната еволюция на вида ни.

Друг пробутван мотив в Метрополис е това за двуслойното общество, където имаме Елит и роби или работници, които имат само една задача- да работят за Елита. Това е общество, където хората са роботизирани, подчинени на машините. Интересно е да се отбележи, че има вид инверсия, където хората се държат като роботи, а роботите са одушевени, нещо като когнетивен дисонанс! Тоест, подават се смесени сигнали и така съзнанието на човек блокира, не може да вземе адекватно решение относно ситуацията и съзнанието става много лесно за манипулации и импринтване на идеи!


Хайде да започваме с филма!

Филма започва с думите:

MITTLER ZWISCHEN HIRN UND HANDEN MUSS DAS HERZ SEIN!

Или на български "Медиаторът между мозъка и ръцете, трябва да е сърцето!"


Филми като този са пълни с езотерични ключове и мисли, които могат да ни бъдар безкрайно полезни, ако имаме очи да ги видим и сърце да ги прочетем! Какво ни казва това изречение. Мозъка е аналитичността, ръцете са изпълнителите, тоест сърцето /душата/ трябва да удухотвори всяка мисъл и действие, не бива хората да сме праволинейни, бездушни, роботизирани. Ръцете като символ на труда и мозъка като символ на сухата аналитичност могат да построят "перфектната машина", но ние сме хора, трябва сърцето да балансира това. Посланието е кратко, точно и ясно! Първата сцена показва машини, много машини които работят, показва часовник, но за разлика от нормалните часовници, разграфени на 12 часа, този е на 10. Тоест, хората са откъснати от нормалните ритми на планетата, откъснати са от природата, те са само придатък на машините.




Виждаме работниците с наведени глави, сиви, еднакви дрехи, които отиват на работа. Всякаква индивидуалност е убита отдавна. Решетки ги ограждат. но те не са там за да ги пазят да не избягат, те одавна са пречупени, решетките са там за да напомнят каква е ролята им.


"Дълбоко под земята е разположен градът на работниците". Под земята - тоест тънат в дълбок мрак, дълбоко невежество, Ада също се намира под земята. Също, ако си под нещо, трябва да ма друго нещо над теб, тоест нещо те потиска!







... Oчаквайте продължение скоро!

Коментари

Популярни публикации от този блог

Съществуват ли рептили и сред нас ли са

Хубави места във Варна, които трябва да посетите

Катакомбите под Варна за които не знаете!