Поляризиране на обществото и информационните балони

Поляризирането на обществото е може би корена на проблемите ни днес. Последно време всеки има много твърдо, непоклатимо мнение по повечето обществени, политически и дори медицински въпроси. 

Но преди не беше ли така пак? -И да и не. 

Нека вземем за пример изборите за президент на САЩ през 2020г., когато за позицията се бориха Тръмп и Байдън. Като че ли за първи път битката изглеждаше толкова ожесточена и последователите и на двамата бяха изключително твърди в позициите си. Съвсем малък процент от хората не бяха решили за кого ще гласуват, а по-голямата част не бяха склонни дори на дебат по темата. 

За последователите на Тръмп, Джо Байдън е сатаната и няма какво да се обсъжа повече. Реалните политики за мигрантите, данъчната политика, зелената политика - това са несъстоятелни теми. Дори самите дебати не обсъждаха реална политика.

От другата страна симпатизантите на Байдън виждаха пълен клоун, некомпетентен, арогантен и глупав в лицето на Тръмп. Отново нямаше място за дискусия, нито за обективен анализа на управлението му през неговия мандат. Изобщо не можеше да се коментира политика, защото всяка дискусия за Тръмп се изместваше към личните му качества. 

Нека разгледаме друг пример (заради който сигурно ще блокират блога ми) - ваксините и ковид. :) 

За неваксинираните, ваксинираните са обекти на съжаление, виждат в тях заблудени овце, които са част от медицински експеримент, тъй като са подписали отказ от отговорност и са си поставили неизпитан продукт. Натиска на политиците (които не носят отговорност за вас, но ви принуждават да го правите) също не помага.

Обратно, за ваксинираните, другите са безотговорни и глупави, защото виждат единственото спасение във въпросните ваксини, а неваксинираните са единствената причина пандемията да не приключва. 

След тези два примера, мисля че е ясно за какъв тип полярности говоря. Но такава голяма пропаст не се получава случайно или в следствие на естествени обществени процеси. Това е в резултат на много внимателно планирано социално инженерство, което цели създаването на огромен кратер между хората по няколко оси. Наприемр Тръмп - Байдън, ваксинирани - неваксинирани, за традиционното семейство - за транс, хомо и 34-тия пол и т.н.

Разбира се целта е повече от очевидна и тя е "разделяй и владей" от една страна, другата цел е, че колкото по-крайно мнение имате, толкова по-лесно можгат да Ви манипулират и насочат вниманието Ви. 

Третата цел е "пари". Да, те правят пари от поляризираното Ви мнение. -Как? Ще стигна и до там.

КАК ГО ПРАВЯТ?

Социалния живот отдавна е пренесен онлайн. Работим в интернет, забавляваме се там, децата ни учат онлайн, дори някои правят секс там. Живота ни е онлайн. Това е логично, защото е много трудно да упрвляват физическия свят, но виртуалния е лесен като детска игра - няколко бутона и готово. 

Следствие от изместването на живота онлайн е, че няколко големи компании контролират отношенията ни и потока от информация.

Нека погледнем социалните мрежи - на запад има няколко големи, които се конторлират от 2-3 компани. Тези компании са установили, че хората с поляризирано мнение са много по-склонни да откликнат на реклама, отколкото хората с умерени възгледи. Ето защо те имат финансова изгода да създават поляризирано общество. Но как го правят?

ИНФОРМАЦИОННИ БАЛОНИ

Това е понятие, което назовава една подмолна техника на компаниите като Google & Facebook. 

Представете си, че сте поддръжник на Тръмп (просто за пример) и не вярвате във ваксините. От нещата които харесвате във Facebook, те вече знаят какво Ви е мнението по тези два въпроса и ще запознат да Ви дават постове, които очернят Байдън, защото ще сте склонни да харесате поста И ДА ГО СПОДЕЛИТЕ с приятелите си. Също така ще започне да бълва информация колко са опасни ваксините, колко хора са пострадали. След това може да решите да потърсите следните ключови думи в google "безопасни ли са ваксините". Резултатите, които ще получите ще са определено против ваксините, защото Google не иска да Ви разочарова. Все пак трябва да продължите да го ползвате и да кликате на рекламите им. 

По този начин вашето мнение ще се затвърди - все пак имате много доказателства, че именно вашето мнение е правилно. В момента, в който се срещнете с някой на противоположното мнение, ще си помислите, че този човек или е луд или е много глупав. Не е ли видял всичката информация за Байдън? Не е ли видял колко са опасни ваксините? - Ами не. Всъщност вероятно не е видял и 1% от нещата, които Вие виждате, защото Facebook е бил зает да представя факти за това "колко е тъп Тръмп" и "как неваксинираните са причина пандемията да продължава". 

ПЕРСОНАЛИЗАИЯ ИЛИ ИЗОЛАЦИЯ?

Информацията в интернет е толкова много и толкова необятна, че без филтри и персонализация ще е на практика неизползваем. 

Представте си, че търсите болница наблизо и влезете в google.com, напишете "болница наблизо". Ако няма никаква персонализация, ще Ви даде информация за статии, в които се споменават болници и резултатите ще са от цял свят - напълно безполезно.

Ето защо търсачките използват IP адреса на устройството за да определят локацията Ви, по този начин приоритизират резултати на български, от града Ви и т.н.

Всичко това звучи добре, но търсачките използват хиляди критерии за да дадат най-подходящия и полезен резултат конкретно за Вас. Това задълбочава проблема с балона, защото се стига до там, че интернет, който Вие виждате, не е интернет, който аз виждам.

Най-очевидния пример е facebook - моя facebook не изглежда като вашия, нали? Имаме различни приятели, които споделят различни неща. Дори да имахме едни и същи приятели, пак щяхме да виждаме различни публикации или поне щяха да са подредени в различен ред. 

Все повече сайтове иползват някаква степен на персонализация и тенденциите са това да нараства. Може би съвсем скоро всеки ще бъде напълно изолиран в своя си интернет и ще вижда тотално различна информация.

БОТОВЕ - НОВИТЕ ХОРА

Интернет е мястото, където получаваме информация, съответно и формираме мнението си по много въпроси, особено политически. Различните информационни канали имат различна тежест. Освен това повечето новинарски сайтове, блогове или YouTube канали имат секция с коментари, където всеки може да си сподели мнението. 

Всичко това отново е прекрасно, защото можем активно да комуникираме с други хора и да обменяме мнение по различни теми, НО реалността е, че все повече коментари и потребителско съдържание се генерира от ботове.

Представете си, че сте политик, който иска да прокара дадена идея, но тази идея не е особено популярна сред хората. Би било много хитро и сравнително евтино да платите на някоя компания да направи бот, който да генерира коментари от името на някой човек, който да пропагандира въпросната идея. Например коронавирус темата. Бота може да Ви обяснява колко е опасно, колко се страхува, как всеки, който не се ваксинира е терорист и т.н.

Или да плюе по Тръмп, да обяснява как Байдън е спасението или нещо подобно. 

ДИЙП ФЕЙК - ФАШИВ СВЯТ

ОБАЧЕ, живеем в 21 век, където технологиите отдавна са открили DeepFake и сайтове като ТОЗИ предлагат дори безплатно услугата да генерират случайно лице на несъществуващ човек. Също така можете да се свържете с тях за да генерират множество ФАЛШИВИ снимки на един и същ несъществуващ човек, който дори да говори във видео или да прави каквото пожелаете. Например може да е свидетел на страшна смърт на роднина в следствие на нов, опасен вирус. Може да Ви убеждава по телевизията колко е важно да приемем новите електронни пари и каквото друго Ви дойде на ум! 

Това е реална технология, достъпна дори за нас простолюдието! В Китай например има няколко телевизионни канали, които излъчват новини 24/7 с водещ, който е изкуствен интелект. Там официални и открито подменят хората с роботи. Така със сигурност никаква човещина или морал няма да се намесят при съобщаването на "новините". Владетелите ни ще са спокойни, че никой водещ няма да кривне от "правия път".

Ето колко са реалистични фалшивите видеа и колко широко приложение има тази технология!



ПОЛИТИЦИТЕ ПЕЧЕЛЯТ ЛИ?

Разбира се, че да. Политиците обожават поляризирани общества. Така могат по-лесно да управляват и винаги да имат черна овца, която да обвиняват за всеки неуспех. 

Тези информационни балони всъщност създадоха една от най-големите обществени кризи - коронавируса. Ако обществото не беше толкова разделено и зависимо от социалните мрежи, кризата никога нямаше да ескалира толкова много. Просто когато имаме една голяма обществена група, която е изплашена до смърт от нещо, разбира се ще изисква от правитлествата да предприемат мерки. А те от своя страна ще го направят, защото това дава повече власт и контрол в ръцете им. 

Така се получва един омагьосан кръг, от който много трудно можем да излезем. 

Решението е може би е да разширим кръга си от информационни източници и да комуникираме с хората на живо, дори да не са на нашето мнение. Все пак истината се ражда в спора, но градивния спор. 

Коментари

Популярни публикации от този блог

Съществуват ли рептили и сред нас ли са

Хубави места във Варна, които трябва да посетите

Катакомбите под Варна за които не знаете!